yurd
آنا یوردوم آذربایجان

Main My profile designer
در باره ي ما

در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک نهفته است . در ایران مدعیان دموکراسی و حقوق بشر بسیارند مذهبی و غیر مذهبی . غربگرا و اسلامگرا چپگرا و راستگرا آیا شما هم خود را طرفدار دموکراسی و حقوق بشر میدانید ؟ آیا به هموطنان غیر فارس همان حقوقی را قائل هستید که برای فارسی زبانان؟ از جمله حق تحصیل به زبان مادری ؟ حق مشارکت در حاکمیت برابر با فارسی زبانان چه ؟؟ و حق تعیین سرنوشت چه ؟ تعارف ها را کنار بگذاریم . دموکراسی فقط و فقط زمانی خوب است که به نفع ما باشد و لا غیر. در درون هرکدام از ما هیتلری کوچک حکومت میکند. آذربایجان مهد پاک ترین ، نجیب ترین ، شریف ترین و آزاد ترین مردمان گیتی آذربایجان تجلیگاه بابک ، سردار و سالار ملی و صمد بهرنگی ، حیدر عمو اوغلو ، چهرگانی، پیشه وری ، شهریار آذربایجان سرآغاز ظهور زرتشت آذربایجان سخن میگوید: مردم شریف ایران هموطنان عزیز از پگاه انقلاب کبیر مشروطیت تا به امروز نیروهای عدالت طلب و آزادیخواه کشورمان کوشیده اند تا آزادی وعدالت را بر جامعه حاکم کنند و یکایک شهروندان ایران را در دستیابی به جمیع حقوق اجتماعی و فردی خود یاری نمایند. ملت ما در طول تاریخ شاهد استبداد شاهان خودکامه بسیاری بوده است که برای بقای قدرت خود به هرجنایتی دست یازیده اند اما تجربه مکرر نوع بشر این است که ظلم ماندنی نیست. انقلاب ضد سلطنتی سال 57 گویای این تجربه برای برپایی جمهوریت و مردمسالاری بود. اکنون اگرچه قریب به ربع قرن ازآن تاریخ پر شکوه وحماسی می گذرد ، اما پرسش اساسی ما این است: آیا ملت ایران به آرزوهای ملی خود رسیده اند؟! بیقین شناسایی و تحلیل اشتباهات و ضعفهای گذشته به چراغ راهنمایی ، برای جنبش نوین مردم سالاری ملت ایران تبدیل خواهد گشت. به نظر می رسد مهمترین دلیل عدم توفیق ما در برقراری نظامی دمکراتیک ، نداشتن تعریفی صریح ازمفهوم دموکراسی و طلب آن به مثابه امری انتزاعی وهمچنین عدم توجه به ضرورتهای عینی مردمسالاری درشکل گیری رویکردهای کلان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و قومی و مذهبی کشورمان بوده است . در چنین شرایطی ارایه تصویری واضح از ضروریات مردمسالاری و اوصاف جمهوریت ، می تواند به شناخت بیشتر نیروهای آزادیخواه و دمکرات از همدیگر و اتحاد و همکاری این نیروها در راستای حصول به نظام مطلوب اکثریت در کشور کمک نماید. ما امضا کنندگان ذیل بعنوان جمعی از پژوهشگران ، اندیشمندان ، نویسندگان ، دانشگاهیان ، شعرا ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی آذربایجان با حمایت از تلاشهای سایر هموطنان برای ایجاد جبهه فراگیر دمکراسی خواهی ، دیدگاههای خود را در مورد محورهای عمده واهداف اصلی حرکت آزادیخواهانه ملت ایران به شرح زیر اعلام میداریم: 1- نخستین و برترین ضامن تحقق خواسته های ملی ، گذار به سیستمی مردمسالار بر اساس اصول شناخته شده جمهوریهای دموکراتیک و تضمین حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمایم آن می باشد. 2- با توجه به تنوع قومی و وسعت جغرافیایی و نیز سابقه تاریخی کشورمان حرکت به سوی برقراری نظام فدراتیو در ایران ا مری اجتناب ناپذیر است. طی یکصد سال اخیر، وجود اصول مشهوری چون انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز شوراهای اسلامی در قوانین اساسی دوران مشروطه و جمهوری اسلامی گویای ضرورت ایجاد نظام فدرال در ایران است که طی دو سال اخیر نیز تحت عنوان طرح ده ایالتی شدن ایران بنحو فزاینده ای بر اهمیت آن افزوده شده است. 3- تعریف و قانونمند کردن حقوق فرهنگی و اقتصادی و سیاسی شهروندان و برابری آنها در همه زمینه ها ضامن سلامت و پایداری جمهوری است . لذا انتساب به هیچ مرام ، فکر ، نژاد و مذهبی موجب برتری و مشروعیت نیست واز نظر ما تنها منبع مشروعیت رای اکثریت ملت است که از طریق برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به منصه ظهور می رسد. 4- با نظر به اینکه ایران کشوری کثیرالملله ا ست و در سراسرجغرافیای پهناور آن در طول تاریخ زبانهای شناخته شده پرتکلم و مستقلی چون ترکی ، فارسی ، عربی ، کردی ، ترکمنی وبلوچی رایج بوده است لذا پذیرش سریع و اجرای شفاف اصل بدیهی تحصیل به زبان مادری در همه سطوح تحصیلی امری ضروری می باشد. 5- با توجه به اینکه همه زبانها و لهجه ها ونیز مواریث فرهنگی جزء ثروتهای عظیم معنوی ایران محسوب می گردند لذا ایجاد شرایط مناسب برای بقا و بالندگی همه زبانها و لهجه های رایج در ایران ونیز حفاظت و ترمیم یادگارهای فرهنگی بدون اعمال هر گونه تبعیض از خواسته های ماست . 6- برای تکریم مقام انسانی زن در جامعه - بعنوان نیمی از شهروندان - پذیرش کنوانسیون رفع تبعیض از زنان وملحقات آن ضروری است. 7- برای تداوم و صیانت از دموکراسی ، توسعه پایدار علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور اجتناب ناپذیر می باشد. ما خواستار حق بهره مندی برابر همگان از امنیت ،آموزش و پرورش ، رسانه های عمومی ، بهداشت ، اشتغال ، مسکن و سایر امکانات رفاهی هستیم. 8- محیط زیست و تنوع زیستی و گنجینه ژنتیکی ایران از مهمترین ثروتهای ملی است . ما خواستار ترمیم خسارات وسیع دهه های اخیر به محیط زیست وصیانت از این ثروت گرانبهای ملی هستیم. 9- از نظر ما محور قرار گرفتن تامین منافع ملی و تنظیم مناسبات هارمونیک در عرصه بین المللی به منظور تقویت دوستی میان ملتها و نیزگسترش صلح جهانی ضامن امنیت و پیشرفت ملی است. ما معتقد به پیگیری مطالبات از راههای مسالمت آمیز هستیم ، از نظر ما شیوه های مختلف مقاومت مدنی همچون تحصن ، تجمع ، راهپیمایی ، اعتصاب و تقاضا برای برگزاری رفراندوم حق ذاتی ملت برای رسیدن به مطالبات خویش می باشد معتقد هستیم که حذف یا بی توجهی به هریک از موارد فوق باعث سلب اعتماد گروههای وسیعی از مردم و احیانا جبهه گیری آنان در مقابل همدیگر و نهایتا به هدر رفتن نیروها و به تاخیر افتادن روند رشد جامعه ایران خواهد شد. امیدورایم کلیه نیروهایی که صادقانه میکوشند تا در رشد وتعالی جامعه سهمی داشته باشند با تحلیل و بررسی واقعبینانه ویژگیها و معضلات جامعه ایران و روند تحولات منطقه و نهایتا ارایه طریق جهت تحقق مسالمت آمیز اهداف فوق در مسیر حرکت مردم ایران راهگشایی کنند. باشد که در جنبشها و حرکات اجتماعی خویش بتوانیم با داشتن چشم اندازی روشن از دموکراسی و درک صحیح از معضلات جامعه به پی ریزی شالوده کشوری پیشرفته و سرافراز و با شهروندانی آزاد و برابر موفق گردیم. جمع یاز فعالین سیاسی-مدنی و نویسندگان آذربایجان 7 تیر 1382 برابر با 28 ژوئن 2003
پيوند روزانه
وام های بانکی
شامان پیام آور بیداری و رهای
پس کوش؟
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تـــــهران مــــرکــــزی
تبریزیم
توران
اطلاعات دانشجویی
آزاد تورک
آنا یوردم آذربایجان
عشق من توران
تورک شامان
توران آذربایجان
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
مستر قلیون
:: تمام پيوندها ::
جستجو در سايت
"لطفا از کلمات کليدي براي جستجو استفاده کنيد !!!


طراح قالب

Www.LoxBlog.Com
کارل پوپر و اندیشه عدالت

این دو اثر، تلاش وی را در دفاع از آزادی، مقابله با جنگ و طرد اندیشه­های سیاسی تام­گرایانه و اقتدارطلبانه نشان می­دهند.   

پوپر در جستجوی نظام عادلانه­ی سیاسی، این پرسش کلاسیک افلاطونی در مورد دولت را مبنی بر اینکه «چه کسی باید حکومت کند؟»، پرسشی نادرست می­داند.  

به عقیده­ی او چنین پرسشی مبتنی بر دیدی اقتدارگرایانه است و پاسخی مرجعیت­گونه می­طلبد. از همین رو  چنین پرسشی، پاسخ­های کلاسیکی نیز به همراه آورده است مانند: «بهترین­ها باید حکومت کنند» یا «فرزانگان» یا در بهترین حالت «اکثریت باید حکومت کند».  

پوپر معتقد است که جای شگفتی نیست که پاسخ­های ارائه شده نه تنها با خود تناقضاتی به همراه می­آورند، بلکه بعدها به بدیل­های مهملی چون «حکومت کارگران و یا سرمایه داران» و غیره دگرگون می­شوند. 

 بطور خلاصه می­توان گفت که برای پوپر در زمینه­ی حکومت کردن، پرسش «چه کسی؟» مطرح نیست، بلکه پرسش «چگونه؟» مطرح است.  

از همین جهت وی متقابلا" پیشنهاد می­کند که بهتر است پرسشی فروتنانه­تر را جانشین پرسش کلاسیک افلاطونی در مورد دولت کنیم و آن اینکه بپرسیم: «چه­کار می­توانیم بکنیم تا نهادهای سیاسی خود را به صورتی سازمان دهیم که امکان زیان وارد کردن حکمرانان بد و نالایق را که فراوانند به حداقل برساند».  

پوپر خاطر نشان می­سازد که دمکراسی به معنای «حکومت مردم»، نام فریبنده­ای است، چرا که در هیچ جا مردم حکومت نمی­کنند و نباید هم حکومت کنند. زیرا حکومت اکثریت به سادگی می­تواند به بدترین نوع جباریت تبدیل شود و حقوق اقلیت را یکسره از میان بردارد.  

اما دمکراسی تنها شکل حکومتی است که علیرغم نام فریبنده­ی خود و تحت فشار مشکلات و دشواری­های عملی، توانسته این هدف را در مقابل خود قرار دهد که با وضع کردن قوانین مشروط، ایده­های عدالت، انسانیت و بیش از هر چیز آزادی را در چارچوب قانونیت، تا آنجا که مقدور است متحقق سازد.  

به این اعتبار می­توان گفت که دمکراسی از نظر پوپر نه حکومت مردم، بلکه تجهیز نهادی در مقابله با دیکتاتوری است. 

 دمکراسی­ها در تلاشند تا به یاری قوانین مشروط و تأسیسات ساختاری، مانع شوند تا جباریت سربرآورد، اگر چه این تلاشها همواره قرین موفقیت نبوده است. پوپر در تعیین سنجیدار نظام سیاسی آزاد خاطر نشان می­سازد که نظامی از نظر سیاسی آزاد است که نهادهای سیاسی آن به شهروندانش این امکان عملی را بدهد که در صورت اراده­ی اکثریت بتوانند حاکمان را بدون خونریزی برکنار سازند

 به عبارت دیگر ما هنگامی از نظر سیاسی آزادیم که بتوانیم حاکمان خود را بدون خونریزی برکنار کنیم و تا زمانی که چنین امکانی داریم نباید نگران باشیم که چه کسی حکومت می­کند.  

پوپر نام چنین نظامی را که در  دمکراسی­های غربی وجود دارد «جامعه­ی باز» می­گذارد.  

مهمترین ویژگی جامعه­ی باز، علاوه بر سنجیدار یادشده، رقابت آزاد بر سر نظریات علمی و شفافیت در گستره­های آن است.  

جوامع باز نقطه­ی مقابل جوامع بسته و توتالیتاریستی هستند که در آنها به جای رقابت آزاد بر سر نظریه­های علمی، منظومه­ی کاملی از عقاید ایدئولوژیک با ادعای انحصار حقیقت حاکم است.  

در جوامع باز، روش نقد خردگرایانه، به نابودی منتقد نمی­انجامد و خشونت در حذف نظریات مخالف نقشی ندارد. نقد عاری از خشونت است که راه را برای انکشاف خرد می­گشاید. 

پوپر در دفاع از دمکراسی تصریح می کند که باید از خود بپرسیم بیلان نیکی و بدی که این نظام تا کنون دربرداشته چگونه است؟  

آیا نیکی­های چنین نظامی بر بدی­های آن می­چربد؟  او می­افزاید: اگر چه دمکراسی بهترین نظام قابل تصور و از نظر منطقی بهترین نظام ممکن نیست و در بسیاری از زمینه­ها می­توان و باید آن را بهبود بخشید، اما این نظام از نظر تاریخی بهترین نظام سیاسی است که ما سراغ داریم.  

معنای این سخن آن نیست که ما نباید این نظام  را مورد انتقاد قرار دهیم. دمکراسی اساسا" به نقد زنده است و دستاوردهای آن را نمی­توان همیشگی و بازگشت­ناپذیر دانست. 

 این خطر همواره وجود خواهد داشت که این نظام به سرعت آنچه را که به دست آورده از دست بدهد. کارل پوپر در یکی دیگر از آثار مهم خود تحت عنوان «گمان­ها و وازنش­ها»، از جمله در توضیح دریافت خود از عدالت، به بحث در مورد آغازه­های لیبرالیسم می­پردازد و تزهای گوناگونی در این زمینه ارائه می­دهد.  

به نظر وی، دولت اساسا" شّر است اما شّری ضروری. اختیارات دولت نباید  بیش از آن باشد که ضرورت ایجاب می­کند.  

به نظر پوپر، برای نشان دادن ضرورت این شرّ لازم نیست که به توماس هابس متوسل شویم و انسان را گرگ انسان بدانیم.  

حتا اگر انسان را دوست انسان یا فرشته­ی انسان بدانیم، باز در چنین جهانی انسان­های ضعیف و انسان­های قوی وجود خواهند داشت.  

اما در چنین جهانی افراد ضعیف از این حق برخوردار نیستند که افراد قوی آنان را تحمل کنند و در واقع باید از بابت لطف آنان در تحملشان سپاسگزار باشند. حال هر کس ـ اعم از ضعیف یا قوی ـ که بر این نظر است که هر انسانی حق زندگی دارد و می­بایست از حق او پاسداری شود، ضرورت وجودی دولت را به رسمیت می­شناسد، دولتی که باید از حق همگان پاسداری کند.
پوپر می­افزاید که نشان دادن این امر که دولت در عین حال یک خطر دائمی است کار دشواری نیست. زیرا هرآینه دولت بخواهد وظایفی را که به آن محول شده انجام دهد، باید قدرت و اختیارات بیشتری از تک تک شهروندان و حتا گروه­های اجتماعی داشته باشد.  

تدابیری که ما برای مقابله با خطر سوء استفاده از این قدرت و اختیارات می­اندیشیم و تأسیساتی که به این منظور ایجاد می­کنیم، هیچکدام نمی­توانند چنین خطری را کاملا" از بین ببرند.  ما همواره محکومیم هزینه­ی پاسداری از حق را به دولت بپردازیم، نه فقط به صورت مالیات، بلکه حتا از طریق تحقیری که به واسطه­ی تکبر دولتمردان نصیب ما می­گردد. 

 اما مهم این است که هزینه­ای که می­پردازیم خیلی گزاف نباشد. به نظر پوپر، دمکراسی نمی­تواند و نمی­بایست در حق شهروندان خود نیکوکاری کند. در واقع نیز دمکراسی به تنهایی نمی­تواند کاری صورت دهد.  

نیکوکاری­ باید توسط شهروندان صورت گیرد. دمکراسی چیزی جز چارچوبی مناسب برای کنش افراد نیست و ما اجازه نداریم دمکراسی و آزادی را با رفاه و معجزه­ی اقتصادی یکی بگیریم.  

خطای بزرگی است اگر برای مردم چنین تبلیغ کنیم که آزادی برای همگان رفاه، و دمکراسی برای جامعه اعتلای اقتصادی به همراه خواهد آورد. آزادی هرگز به معنای رفاه و خوشبختی تک تک انسان­ها نیست.  

این امر تا حدود زیادی به شانس و اقبال و شاید به طور نسبی به لیاقت و تلاش و فضیلت­های دیگر وابسته است. باید بطور واقع­بینانه مرزهای دولت رفاه را در نظر گرفت و خطرناک است اگر مسئولیت انسانی را در مورد خود و وابستگانش از او سلب و یا پیکار زندگی را برای انسان جوانی زیادی آسان کنیم.  

چرا که در نتیجه­ی از بین­رفتن مسئولیت شخصی بی­میانجی، می­تواند معنای زندگی افراد نیز از دست برود. به باور پوپر، آنچه که می­توان درباره­ی دمکراسی و آزادی گفت، در بهترین حالت این است که آنها تأثیر لیاقت شخصی فرد را بر روی رفاه او تا حدودی نیرومندتر می­سازند.  

پس ما نباید آزادی را به این دلیل برگزینیم که از آن انتظار زندگی راحتی داریم، بلکه به این دلیل که خود آزادی نمودار ارزشی است که آن را هرگز نمی­توان به ارزشهای مادی فروکاست . 

پوپر یادآور می­شود که ما به این دلیل دمکرات نیستیم که همیشه حق را به اکثریت می­دهیم. قرار نیست اگر اکثریت تصمیم به نفع استبداد بگیرد، یک دمکرات دست از اعتقادات خود بردارد. 

 پوپر نقش نهادهایی را که ریشه در سنت­های دمکراتیک جامعه دارند بسیار با اهمیت تلقی می­کند و یک آرمانشهر (اتوپی) لیبرال، یعنی دولتی را که بصورتی خردگرایانه بر شالوده­ای بدون­سنت استوار باشد ممتنع یا ناممکن می­داند.  

برای او لیبرالیسم اعتقادی است متکی بر تغییرات اصلاح­طلبانه و تدریجی و نه یک طرح انقلابی. وی خاطر نشان می­سازد که آن دسته از سنت­های دمکراتیک جزو مهم­ترین هستند که چارچوب­های اخلاقی (منطبق بر چارچوب­های نهادی قانونی) جامعه را تشکیل می­دهند و تجسم معنای سنتی عدالت و آداب و رسوم و احساس اخلاقی هستند.  

این چارچوب اخلاقی، شالوده­ای است که بر مبنای آن هر جا که لازم باشد یک توافق عادلانه و منصفانه میان علایق و منافع متعارض ممکن می­گردد. طبیعی است که چنین چارچوبی تغییرپذیر است، اما تغییرات آن نسبتا" آرام و تدریجی صورت می­گیرد.  

هیچ چیز خطرناک­تر از ویران کردن این چارچوب و این سنت نیست. یک چنین اقدام ویرانگرانه­ای (همانگونه که رژیم ناسیونال­سوسیالیسم در آلمان نشان داد)، قهرا" به زیرپاگذاشتن و از بین­بردن همه­ی ارزش­های انسانی می­انجامد. پوپر در زمینه­ی عدالت اجتماعی در سطح جهانی تصریح می­کند که امروزه با توجه به دستاوردهای فن­آوری و رشد اقتصادی، برای بشریت ممکن گردیده است تا گرسنگی و فقر را در جهان ریشه­کن سازد، اما مشکلات دیگری مانع از این امر هستند.  

وی از جمله یکی از این مشکلات را در وجود حکومت­های سیاسی فاسد و زورگو در کشورهای توسعه­نیافته ارزیابی می­کند و خاطر نشان می­سازد که مردم در بسیاری از این کشورها هنوز از آنچنان بلوغ معنوی برخورد نشده­اند تا بتوانند سرنوشت خود را در دست بگیرند




نوشته شده توسط شامان | لينک ثابت |جمعه 13 اسفند 1389برچسب:کارل پوپر , دموکراسی, لیبرالیسم , استبداد , جامعه باز, جامعه بسته , نظام سیاسی , انتقاد ,|


آخرين مطالب
دلایل فروپاشی یوگسلاوی سابق(2)
جمهوری فدرال سوسیالیست یوگسلاوی و دلایل فروپاشی آن (1)
برد حماسی تراکتور مقابل نفت آبادان ( نفت آبادان 0-1 تراکتور تبریز )
فریاد مظلومیت مردم خوزستان از تریبون مجلس؛
سلطان سلیمان کبیر ( سلیمان قانونی )
حکومت مرکزی و ظرفیتهای اقتصادی آذربایجان
مبارزه منفی در بعد اقتصادی
استثمار آذربایجان
روشنفکران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(بخش پایانی)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(2)
روشنفکران ایران وپارادوکس " دموکراسی – ناسیونالیسم"(1)
پرداخت وام اشتغال
فوت سیمین دانشور درروز جهانی زن
محکومیت مجدد ایران به خاطر نقض حقوق بشر
سهم آذربایجان در کتابهای درسی
اعلام نتائج اسکار 2012
مقایسه ی جایگاه و قدرت کنونی ترکیه و ایران از نگاه هرالد تریبون
بحرانی تر شدن وضع حقوق بشر ایران در 2011
ترور معاون مرکز غنی سازی نطنز در تهران
دولت انگلیس با استقلال اسکاتلند موافقت کرد
دهم دسامبر—روز جهانی حقوق بشر
پلورالیسم یا کثرت گرایی سیاسی و ارتباط آن با دموکراسی
مقایسه توسعه انسانی ترکیه و ایران
شعري زيبا ارسالي از يك دوست
كارنامه احمدي نژاد در زمينه توسعه انساني و فساد دولتي
به مناسبت روز جهانی مبارزه باایدز
حمله شديد بسیجبان به سفارت انگليس
ترکها و ایران (5)
ترکها و ایران (4)
ترکها و ایران (3)
ترکها و ایران (2)
ترك ها و ايران ( قسمت اول )
شيطان پرستي و فراماسونري 2
شیطان پرستی و فراماسونری
خدارو شكر ميرحسين رئيس جمهور نشد
ريشه يابي جريان انحرافي
سابقه جنایات ارمنی ها در آذربایجان ومناطق مسلمان نشین
سياست زباني رژيم پهلوي، يكي از عوامل قيام 21 آذر
پيروزي اسلامگرايان ميانه رو در تركيه
پیامدهای اقتصادی کاهش آب دریاچه ارومیه
50 درصد دریاچه ارومیه شوره زار شد
این دریاچه زیبا در حال مرگ است
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک) بخش پایانی
اقليت هاي قومي و توسعه سياسي-اجتماعی در ایران (رویکرد استراتژیک)3
گوشه ازجنايات پهلوي در آذربايجان
اقلیت های قومی و توسعه سیاسی-اجتماعی در ایران(رویکرد استراتژیک)2
مناقشه قره باغ ( بخش پایانی )
آذربايجان در مسابقه موسيقي اروپا اول شد
ریشه یابی مناقشه قره باغ ( 4 )
نقشه ارمنستان بزرگ


موضوعات
تاریخ آذربایجان و ترکان تاریخ معاصر ترکان ایران تبریز معاصر مشروطیت تاریخ باستان ترکان اسطوره های کهن ترکان و آذربایجان تاریخ باستان آذربایجان امپراتوریهای ترکان (بعد ازاسلام ) امپراتوریهای ترکان (قبل ازاسلام) ترکان و جنگهای صلیبی دموکراسی فدرالیسم احزاب سیاسی کثرت گرایی قومی کثرت گرایی دینی حقوق بشر حقوقزن حقوق کارگران زبان و ادبیات ترکی شهریار ادبیات ملی آذربایجان شعر و ادب معاصر ترکی جنبش ملی آذربایجان فاشیسم و نژاد پرستی نازیسم فاشیسم فارس گرا و شووینیسم حزب پان ایرانیست فرهنگ و هنر سیاست داخلی ایران سیاست خارجی ایران روس و ارمنی ارامنه و جنایاتشان روابط روس و ایران روسها بزرگترین دشمن مسلمانان آذربایجان شناسی شهرهای آذربایجان رسانه ها رسانه دولتی ایران و اقوام غیر فارس رسانه ملی ایران و مسلمانان ابتذال در رسانه ملی ایران کانال های خارجی ایرانیان قدرت رسانه ها اینترنت و شبکه های اجتماعی روزنا مه ها و نشریات داخلی عدالت عدالت قومی و رفع تبعیضات عدالت طبقاتی عدالت جنسی فلسفه فلسفه هگل فلسفه نیچه روانکاوی و روانشناسی روانکاوی فروید روانکاوی یونگ روانکاوی پاولف جامعه شناسی و مردم شناسی استبداد استبداد ایرانی استبداد دینی استبداد در گذر زمان جهل و استبداد چرایی تداوم استبداد آموزش و پرورش شعر و ادب معاصر فارسی
پيوند وبلاگ

دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش قزل آلا دانلود پایان نامه هوش مصنوعی دانلود پایان نامه گردشگری و تاثیرات آن بر امنیت ملی دانلود طرح توجیهی بلوک سیمانی دانلود گزارش کارآموزی مکانیک اصول ساخت مخازن تحت فشار دانلود پروژه کارآفرینی طرح توجیهی کارگاه تولید اسکاچ دانلود طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی دانلود پروژه کارآفرینی طرح تولید پودر انواع میوه دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید ماکارونی دانلود طرح توجیهی و کارآفرینی تولید چسب پی وی سی دانلود سوالات آزمون راهنمایی و رانندگی (تمامی سوالات) دانلود آموزش عکاسی . دانلود طرح توجیهی پرورش قارچ دانلود طرح توجیهی پرواربندی بره دانلود طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی دانلود طرح توجیهی پرورش شتر مرغ + آموزش دانلود طرح توجیهی احداث کارخانه سوسیس و کالباس طرح تولید و مونتاژ تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف دانلود بیش از 3000 سوال استخدامی دانلود سوالات مصاحبه استخدامی و گزینش دانلود طرح توجیهی تولید ترانس مهتابی دانلود پروژه امکان سنجی طرح تولید رنگ های صنعتی رزین دانلود طرح توجیهی قالب های صنعتی دانلود کتاب آموزش گرامر انگلیسی دانلود آموزش مهندسی معکوس آموزش بورس از مبدی تا ..... قرعه کشی بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... نرخ ارز ها و قیمت روز سکه و طلا .. ........................................... شرایط پرداخت وام بانکی(دولتی-...) ........................................... نرخ سود کلیه بانکها(دولتی-خصوصی) ........................................... استخدام بانکها( و دیگر موسسات ..) ........................................... ........................................... دموکراسی تنها راه توسعه و رهایی آذربایجان ................................ 21 آذر بیادقیام آذربایجان در21آذر1324 TURAN.................................. وکیل پایه یک و مشاوره حقوقی ... کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
خرداد 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
تير 1390
خرداد 1390
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
اسفند 1384
بهمن 1384
نويسندگان
نويسنده وبلاگ :
شامان
آمار سايت
كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS
لوگوي دوستان
موزيک و کد جاوا

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:







<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 301
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 302
بازدید ماه : 402
بازدید کل : 134355
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

رو پرچم کلیک کنید وبلاگ ترجمه میشود